חוזה למכירת נכס דיגיטלי

2 דקות קריאה

אין בכתוב להלן כדי להוות ייעוץ משפטי מסוג כל שהוא. השימוש בתוכן שבעמוד זה הינו באחריותך הבלעדית. בעלי אתר זה לא יישאו בכל אחריות בעניין כל תוצאה שעשויה להיגרם בשל שימוש במידע זה.

מצאת חשבון אינסטגרם שמצא חן בעינך, סיכמת עם המוכר שלאחר שישולמו לו 5,000 ש"ח, הוא יעביר לך שם משתמש וסיסמא, נכנסת לחשבון ושינית את פרטי הגישה אליו- האם הנכס עבר לבעלותך באופן מוחלט? לא בדיוק ולא תמיד. למשל, מה קורה אם יום אחד המוכר שולח לך מכתב התראה לקראת פתיחה בהליכים משפטיים, בו הוא טוען שהבעלות על החשבון מעולם לא עברה אליך ושיש לברר את העניין בבית המשפט.

יתכן שבית המשפט יפסוק בעדך אך עצם ניהול ההליך בבית המשפט עשויה להיות כרוכה בעלויות גבוהות בכסף, זמן ומשאבים נפשיים- עלויות שעולות במספר רב של מונים מעל לעלות הרכישה של הנכס מלכתחילה.

קניין רוחני על קצה המזלג

קצת מסובך לתאר את המורכבות והדקויות שמגדירים מהי בעלות על קניין רוחני ויהיה לא רציני להניח שמרגע שמרגע שהועברה תמורה כנגד נכס דיגיטלי כלשהו- אזי עוברת הבעלות עליו באופן אוטומטי. למעשה, ישנם לא מעט "עניינים" ללבן כדי להעביר בעלות על נכס דיגיטלי באופן שמתיישב עם דיני הקניין במדינת ישראל (ובמקרים מסוימים עם דיני הקניין של מדינות אחרות).

בכל מקרה, הנטייה (הבעייתית) של משקיעים ויזמים בתחום היא לוותר על הפן הזה שבעסקה ולקוות לטוב. על כן, ההמלצה שלנו היא להיוועץ בעורך דין שמתעסק בתחום זה ושבאמתחתו ניסיון רב עם ליווי עסקאות בתחום הנכסים הדיגיטליים.

חוזה כפתרון אפשרי

דרך אפשרית ואפקטיבית ללבן את מערכת היחסים שבין המוכר לקונה היא באמצעות חוזה. חוזה הוא כלי שבאמצעותו מתאמים את הציפיות שבין הצדדים. חוזה טוב מקנה את עקרונותיה הכלליים של העסקה, מייצר מצב של ודאות מסוימת באמצעות יצירה של מנגנוני פתרון לבעיות אפשרויות ומקבל מעמד גבוה בבית המשפט, בבואו לדון בסכסוך שנובע מקיום העסקה.

הקושי בחוזה בתחום זה הוא שישנם לא מעט סוגים של נכסים דיגיטליים וחוזה פלוני עבור עסקה מסוימת אינו בהכרח תואם לעסקה מסוג אחר ולכן נדרשות לא מעט התאמות כדי ליצור את החוזה האידאלי.

איזה עניינים צריך לכלול החוזה?

  • פרטי הצדדים
  • תיאור הנכס לפרטי פרטים (אם צריך אז להוסיף נספח שמתאר בדיוק מה כולל הנכס)
  • הצהרה בדבר נכונותו והסכמתו של הצד המוכר לוותר על כל זכויותיו בנכס הדיגיטלי
  • לתאר את התמורה- מהו היקפה, מתי תועבר (תשלומים), כיצד תועבר
  • התייחסות למיסוי
  • מנגנונים לפתרון אי הסכמות, הבנות ופערים
  • התייחסות לנכסים נלווים (למשל העברת בעלות בדומיין)
  • קביעת מנגנוני פיצוי מוסכם
  • תנאים לביטול ההסכם

ישנם עוד סעיפים רבים שאליהם ניתן להתייחס ועל כן, כאמור, כדאי לשכור את שירותיו של עורך דין מנוסה בתחום.

לסיכום

אם חיפשת פורמט אחיד ומוכן שמתאים לעסקת נכס דיגיטלי, אני מצטער לבשר לך שיהיה לא אחראי לפרסם אחד כזה שכן, כאמור, כל עסקה שונה באופן מהותי מחברתה משום שישנם סוגים כה רבים של נכסים דיגיטליים. על כן, ההמלצה שלנו היא להיעזר באיש מקצוע.