מה זה נכסים דיגיטליים?

היי! אם הגעת לכאן, סימן שתחום הנכסים הדיגיטליים מעניין אותך, ובצדק- על פי הערכות רבות, מטעמם של גורמים מקצועיים, נכסים דיגיטליים יהפכו בשנים הקרובות לערוץ השקעה מרכזי בספירה של עולם ההשקעות בעולם ובארץ. ניתן לומר, נכון להיום, שהתחום נמצא בחיתוליו (בארץ בעיקר ובחו"ל קצת פחות) והדבר מהווה לא פחות מהזדמנות נדירה להיכנס לתחום הזה.

מטבע הדברים, מקום שיש בו הזדמנות גדולה, יש גם סכנה גדולה. על אף גילו הצעיר, התחום משופע בסיפורי זוועות של משקיעים מאוכזבים, אך גם בסיפורי הצלחה כבירים.

המטרה שלנו היא לייצר קצת סדר בתחום מופלא זה, לתת מידע אמין ומבוסס ולהוות שופר ואוזן קשבת לקהילה שהולכת ומתפתחת. לשם כך, צריך להתחיל היכנשהו והעמוד הזה הוא מקום נפלא לעשות כן. קריאה מהנה!

מה זה נכסים דיגיטליים?

מה זה נכסים דיגיטליים? (תמונה: Gilles Lambert באתר Unsplash)

נכסים דיגיטליים – כללי

נכס דיגיטלי הוא כל אמצעי/מוצר שמתקיים במרחב הדיגיטלי ושמייצר ערך כלכלי עבור בעליו ו/או הנהנים ממנו. למשל- אתר אינטרנט שמגיעים אליו 100 גולשים ביום, שנחשפים לפרסומות ובתמורה לכך מקבל בעל האתר סכום כסף, הוא נכס דיגיטלי.

התמורה הכלכלית יכולה להיות פירותית- כסף קבוע מפעילות שוטפת של הנכס או הונית- השבחה ועליה בערך הנכס עצמו. הדבר דומה מאד לנכסים דלא ניידים (נדל"ן).

יש סוגים רבים של נכסים דיגיטליים ושווים מוערך בהתאם לפרמטרים רבים. קשה להצביע על עקרון מנחה אחיד ויחיד שבאמצעותו ניתן לקבוע אם נכס דיגיטלי מסוים הוא נכס טוב או מה שוויו. אם מתאמצים, ניתן לומר שישנה שאיפה כללית להגיע למצב "נכס פסיבי" (מצב שבו הנכס "עובד" ומייצר כסף במינימום מאמץ מצד הבעלים או המפעיל), ככל האפשר (לא ניתן להגיע למצב פסיבי לחלוטין, מדובר במיתוס). כלומר, ככל שהנכס מכניס יותר כסף בזמן שעלות התפעול והניהול שלו נמוכה, הוא ייחשב לנכס דיגיטלי טוב יותר.

כמובן שיש יוצאים מן הכלל, ישנם נכסים דיגיטליים שמתאימים לסוגים שונים של משקיעים ויזמים. יתכן שנכס דיגיטלי אחד יוערך בצורה מסוימת על ידי משקיע או יזם ובעיני משקיע או יזם אחר- יוערך בצורה שונה לחלוטין.

עוד מידע על נכסים דיגיטליים ניתן לקרוא בבלוג שלנו.

יתרונות וחסרונות של נכסים דיגיטליים מניבים

ישנם יתרונות רבים להשקעה או ייזום של נכס דיגיטלי, שמבדילים אותו מהשקעה בתחומים אחרים. עם זאת, ישנם גם חסרונות שכדאי לשים אליהם לב ולהיערך בהתאם.

מחיר כניסה נמוך

ניתן לרכוש או ליזום נכס דיגיטלי בסכומים נמוכים מאד, אפילו כמה אלפי שקלים אם יודעים מה עושים. יש לא מעט דוגמאות לנכסים דיגיטליים שהתחילו לייצר ערך כלכלי לבעליהם תוך זמן קצר ובעלות נמוכה ביותר.

נכסים דיגיטליים מניבים- תשואות פירותית והונית גבוהות במיוחד

ביחס לנדל"ן או לשוק ההון, נכסים דיגיטליים מניבים יכולים לייצר תשואות פירותית והונית גבוהות מאד, בדרך כלל עשרות ולעתים אף מאות אחוזים בשנה.

סחירות במגמת שיפור מתמדת

תנאי הכרחי להשקעה נבונה הוא סחירות. סחירות היא בעצם היכולת לסחור בנכס לאחר שהגענו למסקנה שברצוננו למכור אותו. עד לא מזמן, העניין בנכסים דיגיטליים (בארץ) היה מועט יחסית ולא מן הנמנע שפלוני היה "נתקע" עם נכס דיגיטלי שאין ביכולתו למכור כי לא היה מי שיקנה אותו. כיום, המצב שונה ורבים מבינים שנכס דיגיטלי הוא השקעה נהדרת וכך גדל הביקוש לרכישת נכס כזה, דבר שמקטין את הסיכויים ל"התקע".

שוק פוטנציאלי עצום

בניגוד לנדל"ן פיזי, אין גבול להתפתחות של עולם הנכסים הדיגיטלי במרחב הקיברנטי ונכס פלוני יכול להגדיל את ערכו ותנובתו לאין שיעור. מה שנקרא- אפילו השמיים הם לא הגבול.

אבל, לא כל הנוצץ הוא זהב ויהיה טיפשי מצידנו לפרט ארוכות על היתרונות שבנכס דיגיטלי מבלי להתייחס לחסרונות והסכנות שבכך:

חוסר יציבות

יתכן שבשל טעויות בבחירה, בתכנון ובניהול של נכס דיגיטלי מאזן הרווח החודשי יהיה בלתי יציב בעליל. יש לא מעט גורמים, משתנים ונעלמים שעשויים להשפיע על התפוקה הכלכלית של נכס דיגיטלי ותפקידך כמשקיע או יזם בדיגיטל הוא לדעתך לצפות ולתכנן את האסטרטגיה שלך עד כמה שאפשר. הטיפ הכי טוב שנוכל לספק לך בשלב זה הוא- להתייעץ עם בעלי ניסיון.

פגיעות ורגישות

האקרים, מתחרים, באגים, תלות בגורמים מצד שלישי ועוד הם רק חלק מהפרמטרים שעשויים להשפיע על קיומו ותפקודו של הנכס הדיגיטלי שלך. יש לא מעט שיטות כיצד ניתן להגן על נכס דיגיטלי ולחשוף אותו למינימום של סכנות.

הרבה רמאים

במקום בו יש הזדמנות גדולה- יש גם הרבה נוכלויות. אנחנו שומעים, באופן יומיומי, על לא מעט נוכליות, רמאיות ועוקצים בתחום ורבים מהנוכלים הללו מנצלים את פערי הידע האדירים בינם לבין ההדיוטות. אדם שמחפש לעשות רווח מהיר ונטול סיכונים עלול למצוא עצמו במרכזה של תרמית ולאבד כסף וזמן יקרים.

איך מעריכים שווי של נכס דיגיטלי?

כאמור, ישנם פרמטרים רבים לקביעת שווי של נכס דיגיטלי. ראשית, יתכנו מקרי-קצה, בהם נכס מסוים יתאים באופן יוצא דופן למשקיע פלוני או ליזם אלמוני וכתוצאה מכך יהיו האחרונים מוכנים לשלם בעבורו סכום נדיב ביותר. שנית, שווי של נכס דיגיטלי עושים באמצעות מושג שנקרא "מכפיל".

בצורה יבשה ומאד כללית, שווי של נכס ייקבע על ידי הכפלת שורת הרווח הנקי הממוצע לחודש (לפי ששת החודשים האחרונים) במכפיל. למשל, אם הרווח הנקי הממוצע של נכס מסוים הוא 3,000 ש"ח בחודש והמכפיל לנכס מסוג זה הוא 15, שווי הנכס יהיה כ-45,000 שקלים.

טווח המכפיל יכול להיות רחב מאד, בהתאם לסוג הנכס והחכמה, בהערכת שוויו של נכס דיגיטלי, היא לדעת למצוא את המכפיל המתאים. רמזים למציאת המכפיל המתאים ניתן למצוא בפרמטרים הבאים: וותק האתר, ייחודיות הדומיין, התנועה (סוג, מקור והיקף), המודל העסקי, עצימות התפעול, תחום הפעילות, צבע האופק (ירוק/אדום), התחרות בתחום, ייחודיות הנכס, עלות יצירת הנכס, נכסים נלווים, מחיר בו נמכרו נכסים דומים בעבר ועוד.

כפי שניתן להתרשם, קשה להעריך שווי מדויק של נכס דיגיטלי וזאת משום שכל נכס הוא ייחודי ובעל פרמטרים ומשתנים רבים שעשויים להשפיע על השווי שלו. כמו כן, יתכן מקרה שבו הנכס כלל לא הכניס רווח, ובמקרה כזה, כל שיטת המכפיל יורדת לטימיון ויש לעשות שימוש בשיטות ובנתונים אחרים כדי להעריך את שוויו.

בניית, רכישה ומכירה של נכס דיגיטלי

מזל טוב! החלטת לבנות, לקנות או למכור נכס דיגיטלי? כך או כך זו הדרך הנכונה. כדאי לשים לב לכמה דברים בבואך למהלך כזה.

ראשית, יש ליתן תשומת לב לנושא הערכת השווי, עליו פירטנו ארוכות בפסקאות הקודמות של העמוד הזה. כדאי לבצע הערכת שווי מדוקדקת ומקיפה אודות הנכס העומד לקניה/מכירה. זו לא בושה להתייעץ עם גורמים מקצועיים, להיפך- זו חשיבה מצוינת! כדאי ליצור קשר עם יזמים ומשקיעים מנוסים ולסחוט מהם מידע, בחינם או בתשלום (כל אחד בהתאם לדרכו).

כשקונים נכס נדל"ני ומבצעים רישום בטאבו, החיים קלים יחסית- הרישום תקף כלפי כולי עלמא וקשה מאד לערער את מעמדו של בעל נכס רשום. בעולם הדיגיטלי הדברים מורכבים יותר ויש לא מעט דרכים בהן ניתן יהיה לערער/לפגוע בשליטה או הבעלות שלך בנכס הדיגיטלי. אנחנו ממליצים, בכל תוקף, בלי קשר לסכום ההשקעה/מכירה, למצוא עורך דין שמתמחה בתחום, שילווה אותך בתהליך. עורך דין טוב ידאג שהנכס הדיגיטלי אכן יהיה שלך או של הקונה ממך, גם בפן החוקי.

מתווך טוב יידע לייצג את האינטרסים שלך בקניה או במכירה של נכס דיגיטלי. לצערנו, עמלות התיווך בתחום גבוהות מאד (כ-15%, לפני מע"מ) ואנחנו ממליצים להתמקח על גובהם של דמי התיווך. מניסיון, בדרכך לקנות או למכור נכס דיגיטלי, מתעניינים רבים יפנו אליך ויציגו בפניך כמויות עצומות של מידע וכדאי להיעזר במתווך מקצועי שיסנן את הפרטים הלא רלוונטיים.

סוגים של נכסים דיגיטליים

יש מגוון עצום של סוגי נכסים דיגיטליים. אין שום אפשרות שבה נצליח לעבור ולתאר כל מקרה ומקרה. עם זאת, ננסה לתאר את הסוגים העיקריים והמרכזיים שקיימים, נכון להיום, בתחום. ניתן להתרשם מהנכסים הדיגיטליים שעומדים למכירה אצלנו באתר בלחיצה כאן.

סיכוןמכפיל
אתר פרסומותנמוךגבוה
אתר לידיםנמוךגבוה
חנות אינטרנטיתבינוניבינוני
קבוצות פייסבוקגבוהנמוך
חשבון אינסטגרםגבוהנמוך
חשבון טיקטוקלא ברורנמוך
קבוצת טלגרםבינונינמוך
אפליקציה - שירותיםבינוניבינוני
Saasבינוניגבוה
קריפטו ו-NFC'Sלא ברור, דורש מומחיותלא ברור

אתר אינטרנט מסוג חנות אינטרנטית

סוג ראשון ונפוץ של נכס דיגיטלי הוא חנות אינטרנטית. חנות אינטרנטית מאפשרת לך, כבעל החנות, למכור מוצרים ושירותים לקהלים רבים ומגוונים. יש פלטפורמות רבות ומגוונות ליצירה וניהול של חנות אינטרנטית, בינהן: אתר וורדפרס עם תוסף ווקומרס, שופיפיי, קונימבו, חנות אמאזון, חנות בעלי אקספרס, חנות באי ביי ועוד. לכל פלטפורמה יש את היתרונות והחסרונות שלה ותפקידך כמשקיע או יזם דיגיטלי הוא להבין מהם היתרונות של כל פלטפורמה ולמנף אותם לתועלתך הכלכלית ומצד שני להמנע מההשפעות של החסרונות של כל פלטפורמה.

חנות אינטרנטית עם תנועה אורגנית, אחוזי המרה גבוהים (Conversion rate) ומרווח רווחים גבוה (Profit margin) נחשבת לנכס דיגיטלי נחשק ביותר ומשקיעים/יזמים דיגיטליים מוכנים לשלם על חנות כזו לא מעט ועל כן תהנה ממכפיל גבוה יחסית.

אתר אינטרנט מבוסס פרסומות

אתר אינטרנט מבוסס פרסומות הוא סוג נפוץ של נכס דיגיטלי בו ינוצלו, בדרך כלל, שני כלים משמעותיים של גוגל- מנוע החיפוש של גוגל ותכנית הפרסומות בתשלום של גוגל (AdSense).

בפשטות, נכס מסוג זה מושך אליו, בצורה אורגנית (דרך תוצאות החיפוש של גוגל), קהל באמצעות יצירה של תוכן מעניין ורלוונטי ושבדרך אגב, נחשף לפרסומות ה"שתולות" בו. הפרסומות הללו הן בדרך כלל מטעם תכנית שנקראת Google AdSense, שמתגמלת עבור צפיות או לחיצות על הפרסומות שלה.

דוגמא (המספרים לא מדויקים)- גוגל תשלם 1$ עבור כל לחיצה על פרסומות מטעמה שמופיעה באתר שלך, לאתר נכנסים 1,000 גולשים ביום דרך תוצאות החיפוש של גוגל וכ-5% מהם מקליקים על פרסומת באתר- כלומר, 50$ בכל יום או כ-1,500$ בכל חודש. בדרך זו, ניתן להרוויח סכומים כסף משמעותיים מבלי להתקשר עם לקוח כלשהו.

אתר מסוג זה, עם תנועה אורגנית והכנסה קבועות, נחשב למבוקש בעיני משקיעים ועל כן יהנה ממכפיל גבוה יחסית.

אתר אינטרנט מבוסס לידים

אתר אינטרנט מבוסס לידים מושך אליו, לרוב, תנועה בצורה אורגנית דרך מנוע החיפוש של גוגל ומציע מידע איכותי ובעל ערך לקוראיו. לרוב, יגיעו אליו הגולשים כשהם מחפשים פתרון לבעיה מסוימת, למשל- כאבי גב. הגולש הדואב ינחת באתר, יקרא מידע שימושי ורלוונטי ולבסוף יתקל בתיבה להשארת פרטים. הגולש, שהתרשם עמוקות מתוכן האתר, ירצה לשוחח ולקבל מידע נוסף או הצעה לפתרון מכאוביו ומשכך, ישאיר פרטים בתיבה ופרטיו יועברו אל בעל/מנהל האתר (ליד).

יש לא מעט בעלי מקצוע שמוכנים לשלם כסף רב עבור לידים איכותיים, כאלו שהביעו עניין בשירות (לידים חמים) ושמצפים לפניה (כמו הגולש בדוגמא ממקודם). בעל אתר ליצירת לידים יתקשר בהסכם עם נותני שירות שמתאימים לתחום בו האתר עוסק וימכור להם לידים כאלו.

יש כל מיני תתי-מודלים בתחום של אתרים מבוססי לידים, כגון: מכירה פר ליד או השכרת האתר לבעל מקצוע באופן ובסכום קבועים, בלי קשר לכמה לידים האתר מייצר.

אתר מסוג זה, עם תנועה אורגנית והסכמים ארוכי טווח עם רוכשי לידים, נחשב למבוקש בעיני משקיעים ועל כן יהנה ממכפיל גבוה יחסית.

קריפטו ו-NFT'S

מטבע קריפטוגרפי הוא מטבע דיגיטלי המשתמש בטכניקות הצפנה כדי לווסת את היצירה והשימוש בו. הוא משתמש בקריפטוגרפיה כדי לאבטח עסקאות, לשלוט ביצירת יחידות חדשות ולאמת העברות של נכסים בין צדדים.

NFTs הם סוג של נכס דיגיטלי שניתן להחזיק ולסחור ב-blockchain. נכסים אלו מאוחסנים ברישום מבוזר וניתן להעביר אותם לאנשים אחרים בדיוק כמו כל מטבע קריפטוגרפי אחר.

קצרה היריעה מלהכיל את מה שניתן לכתוב על התחום הזה עד כדי כך שמדובר בתחום העומד בפני עצמו ושאינו מוכפף לתחום הנכסים הדיגיטלי ה"קונבצנציונלי". יתכן וישנה אפשרות להשקיע בחכמה ובזהירות בתחום, אך אנו לא מומחים או בעלי ניסיון.

נוכל להמליץ על שימוש באתרים שמתנתחים ומנטרים את התחום ואף מנסים לחזות, לעתים בהצלחה, מגמות של מחירים ושינויים: https://blockandtoken.com/coins

קבוצת פייסבוק

לאורך השנים, ראינו את פייסבוק עוברת שינויים משמעותיים באסטרטגית העשייה שלה. מרשת חברתית תמימה, בה כל החברים שלך נחשפים לכל תוכן שכתבת, הפכה פייסבוק למכונה משומנת ומדוקדקת שכל תכליתה עשיית רווחים. אנחנו מניחים שלא יהיה מפתיע לומר שרק אחוז קטן מהחברים והעוקבים שלך נחשף בפועל לתכנים שלך אם פייסבוק לא תקבל תשלם.

עם זאת, ניתן לומר בזהירות שיש יוצא מן הכלל והוא קבוצות פייסבוק. חלק מאסטרטגיית העשייה של פייסבוק, נכון להיום, הוא במתן דגש להתפתחותן של קהילות בנושאים ותחומים שונים. יזמים חכמים מנצלים את המצב ומטפחים קהילות פייסבוק בכל מיני נושאים.

ניתן להפוך קבוצה שכזו לנכס כלכלי מניב אם נבחר לאפשר פרסומים בתשלום, השכרת הקבוצה לפי חודש, פרסום בתמונת הכיסוי של הקבוצה ועוד.

עם זאת, צריך לומר שהמדיניות של פייסבוק לא תמיד ברורה ויתכן והדבר מנוגד לכללים שלה, מצב שיכול לגרור סגירה לאלתר ולרוב ללא רשות לערער. כמו כן, התלות הגדולה בפייסבוק, באסטרטגיה שלה ובמדיניות חשיפת התכנים שלה, פוגעת מאד ביציבות ובשליטה בנכס מסוג זה. על כן, אנחנו לא כל כך אוהבים קבוצות פייסבוק וניטה להשתמש במכפיל נמוך יותר כשנעריך את שווין.

חשבונות אינסטגרם או טיקטוק

אינסטגרם וטיקטוק הן ממזמן הדבר החם ביותר בתחום הרשתות החברתיות. כנראה שמעטים הם הצעירים שלא נמצאים שם ויש סיכוי לא רע שגם חלק ניכר מהבוגרים. אם כך אין פלא שהן מהוות כר פורה מאד לפוטנציאל כלכלי עצום עבור לא מעט חברות, ארגונים וגופים.

דרך נפוצה ליצירת ערך כלכלי מחשבון טיקטוק או אינסטגרם היא להעלות תכנים איכותיים בתחום מסוים, לצבור קהל עוקבים גדול ואז להציג לו (בין אם בפוסטים או בסטוריז) תכנים שיווקיים ובתמורה לקבל תשלום מהמשווקים הללו.

גם במקרה הזה מדובר בתלות גבוהה יחסית בגורמים מצד ג' ולא פעם אנחנו שומעים על חשבונות שנסגרים באופן שרירותי וללא אפשרות לערער. על כן, היינו מעריכים שווי של נכס כזה בזהירות ובמכפיל צנוע יחסית.

קבוצת טלגרם

היתרון המשמעותי בקבוצת טלגרם היא בכך שטלגרם לא מגבילה את כמות המשתתפים בקבוצה ובמקביל מעניקה אפשריות ניהול כמעט לא מוגבלות למנהלי הקבוצה. יתכן מצב בו בקבוצת טלגרם יהיו 50 ואפילו 100 אלף חברים ושניתן לפרסם בפני כל החברים הללו תכנים בלחיצת כפתור אחת.

עם זאת, חשוב לומר שלא כל המשתמשים פותחים הודעות בטלגרם ומידת המעורבות היא נמוכה ביחס לווטסאפ או אפליקציות מסרים אחרות. על כן, היינו מעריכים נכס מסוג קבוצת טלגרם בשימוש מכפיל צנוע יחסית.

אפליקציה – שירותים, פרסומות או משחק

זה נכון שטירוף האפליקציות, לפחות בארץ, נחלש באופן יחסי ושאנחנו מבקרים בחנות האפליקציות פחות מבעבר, עם זאת ישנם סוגים של אפליקציות שנהנים מתנועה ומאחוזי חזרה (Retention) גבוהים יחסית, למשל- משחקים או שירותים מבוקשים.

ישנם מספר מודלים עסקיים כדי ליצור תנובה כלכלית מאפליקציות לרבות: עלות של האפליקציה עצמה (לא נפוץ), רכישות בתוך האפליקציה, רכישת שירותים דרך האפליקציה ושידרוגים ותוספות במשחקים.

התלות בגורמים חיצוניים במקרה של אפליקציה היא גבוהה מאד ובעל אפליקציה יהיה נתון, באופן מוחלט, לחסדיהן של מפעילות החנויות. לא פעם שמענו על החלטות שרירותיות למחוק או להגביל אפליקציות. על כן, היינו מעריכים שווי אפליקציה בזהירות, תוך שימוש במכפיל צנוע יחסית.

תכנה כשירות (Software as a service – SaaS)

תחום נוסף ומרתק הוא עולם התכנה כשירות. לעיתים, קשה לומר אם מדובר בנכס דיגיטלי או שבעסק דיגיטלי והדבר תלוי מאד באופי המערכת שמקיימת את המוצר- אוטומטית, סמי אוטומטית או ידנית. ככל והמערכת פחות אוטומטית כך עלויות והסיבוך שבתפעול גדלים והדבר משפיע על שווי הנכס. מקורות התנועה יכולים להיות מגוונים.

עם זאת, תכנה כשירות יכולה ליצור רווחים אדירים לבעליה שכן, בדרך כלל, עלויות הייצור הן אפסיות (בסוף מדובר במוצר דיגיטלי ולא פיסי) ומקורות התנועה יכולים להיות מגוונים.

תכנה כשירות יכולה להיות, למשל, מערכת לניהול חשבונות עבור עסקים או מערכת ליצירת קורות חיים באופן אוטומטי.

סוג זה של נכס לא מתאים למתחילים ודורש ידע וניסיון נרחבים בתחומים רבים ועל כן היינו ממליצים לרכוש נכס שכזה עם ליווי והכוונה מתאימים בלבד ובמכפיל זהיר.

מה היתרונות והחסרונות של נכסים דיגיטליים?

ישנם לא מעט יתרונות להשקעה או ייזום של נכס דיגיטלי, שמבדילים אותו מהשקעה בתחומים אחרים. אך יש לשים לב שישנם גם חסרונות שכדאי לשים אליהם לב ולהיערך בהתאם.

איך מבצעים הערכה של שווי נכס דיגיטלי?

ישנם משתנים רבים לקביעת שווי של נכס דיגיטלי. קודם כל, יתכנו מקרי-קצה, בהם נכס מסוים יתאים באופן יוצא דופן למשקיע מסוים וכתוצאה מכך יהיו האחרונים מוכנים לשלם בעבורו סכום רב ביותר. כמו כן, שווי של נכס דיגיטלי עושים באמצעות מושג שנקרא "מכפיל".

איזה סוגים של נכסים דיגיטליים יש?

יש מגוון עצום של סוגי נכסים דיגיטליים. בעמוד הנ"ל ניתן להתרשם מפירוט נרחב אודות כל סוג וסוג.