מהי תשואה? איך מודדים תשואה ולמה כדאי לשים לב?

2 דקות קריאה

החלטתם להפוך למשקיעים והתחלתם את מסע הלמידה (הארוך) שלכם. בין אם שמעתם ובין אם לאו, ישנם לא מעט ביטויים הנפוצים בשפה של המשקיעים ושכדאי ללמוד. חלק מהביטויים הפופולריים ביותר הם "תשואה" על כל צורותיה השונות. בקצרה, תשואה מתארת ​​את הקשר שבין הערכים השונים של ההשקעה לאורך חייה. 

רגע מה?!

מהי תשואה?
מהי תשואה? (תמונה על ידי micheile.com מאתר Unsplash)

סוגים שונים של תשואות

קניתי עץ תפוחים קטן ב-200 שקלים. שתלתי, השקתי וטיפלתי בו בעלות נוספת בת 60 שקלים. ההשקעה הכוללת עלתה לי 260 שקלים. בתוך שנתיים העץ הפיק פרי בשווי של  100 שקלים. בגלל שעץ גדל, התחזק והתפתח הוא כבר לא שווה 200 שקלים (כמו שקניתי אותו) אלא 360 שקלים. הרווחתי גם 100 שקלים ממכירת הפירות וגם 160 שקל מעליית ערך העץ – כלומר הרווחתי עוד 260 שקל. לפני שנתיים השקעתי 260 ש"ח והיום יש לי 520 ש"ח, כלומר עלייה של 100% בשנתיים – הגידול הזה נקרא תשואה.

בוודאי שמתם לב שלא כל הרווחים בתשואה הקודמת מגיעים מאותו מקור, הרווח ממכירת הפירות נקרא תשואה פירותית והרווח מעליית ערך העץ נקרא תשואה הונית.

תשואה פירותית

תשואה פירותית היא הרווחים הנובעים מהפעילות השוטפת של הנכס, הכנסות משכירות, מכירות, דיבידנדים, הכנסות משיווק שותפים, תשלום עבור פרסומות ועוד.

תשואה הונית

עליית ערך הנכס עצמו, כתוצאה מהשיפורים והשדרוגים שנעשו בו ולעיתים אף בשל העובדה שהכניס כסף לאורך זמן, גם אם לא הושבח, נקראת תשואה הונית.

למה קריטי להבדיל בין סוגי התשואות השונים?

לעיתים, משקיעים מתחילים נוטים לרדוף אחרי תשואה פירותית, מבחינתם זהו המדד העיקרי והחשוב לבחינת כדאיות של השקעה. מי שרודף אחרי תשואה פירותית עלול לעשות טעויות הרות אסון בבחירת השקעה. 

למה?

סחירות ושכירות

אתם בטח יודעים מה זה שכירות ואין צורך להרחיב בנושא, אבל מהי סחירות? סחירות היא האפשרות לסחור בנכס, קרי, לקנות ולמכור אותו. 

נניח שקניתי ערוץ יוטיוב שעוסק בסיקור נדידת עגורים בצפון אפריקה. בתקופת הנדידה, נכנסים כל חובבי העגורים לערוץ והערוץ נהנה מביקוש גבוה ורווחי שיא, כלומר תשואה פירותית גבוהה במיוחד. 

ייתכן שמשקיע מתחיל וחסר ניסיון יקפוץ על ה"מציאה" כמוצא שלל רב, הרי "התשואה הפירותית כאן מטורפת!" הוא יגיד. משקיע מנוסה יחשוב על היום שאחרי וכיצד הוא מממש את הנכס בעתיד ויגיע לתובנה הבלתי נמנעת שהנכס הפכפך מדי, תלוי בנדידת העגורים, נישתי מאוד והוא סובל מליקויים רבים הפוגעים ביכולת הפוטנציאלית לסחור בו.

איך זה משפיע על התשואה?

נכס עם ליקויים הוא נכס שקשה למכור ונכס שקשה למכור- יימכר בזול בהשוואה לנכסים שקל למכור. אם למשקיע המתחיל היה מזל, ייתכן שהוא יוכל למכור את הנכס במחיר ששילם עליו מלכתחילה, ואם מזלו לא כל כך טוב – אפילו בפחות. כלומר, לא רק שהוא לא יצר תשואה הונית אלא הוא יצר הפסד הון!

מה שווה לקבל תשואה פירותית של 30% בשנה אם הפסד ההון הוא 40% בשנה?

ממה להיזהר ולמה לשים לב?

מעתה, כאשר אתה תשקלו השקעה בנכס דיגיטלי (או נכס בכלל) יש לשים דגש על התשואה ההונית:

  • נסו להעריך במדויק את שווי הנכס בעת הרכישה בעזרת אתרים העוסקים בתמחור ומכירה של נכסים דיגיטליים ותשלמו מחיר הוגן עבור הנכס.
  • יש לוודא שהנכס אינו מאופיין בפעילות תקופתית ואם כן קחו זאת בחשבון בחישוב.
  • ודאו שניתן לסחור בנכס (שאלו את עצמכם – איך ואיפה אמכור אותו תוך Y פרק זמן?).
  • ודא שהנכס תלוי בכמה שפחות גורמים חיצוניים (פלטפורמות אחרות, אלגוריתמים לא ידועים).
  • יש לוודא שניתן להשביח את ערך הנכס בפעולות שעולות פחות מעלות ההשבחה עצמה.

לסיכום

מְבוּלבָּלים? זה בסדר, דברים לאט לאט יסתדרו ככל שתצברו ניסיון. תמיד מומלץ להיעזר באנשי מקצוע העוסקים בתחום, עלות השירות שלהם זניחה לעומת החיסכון הכספי והנפשי שיוכלו להעניק לכם. בנוסף, המשיכו לקרוא וללמוד.